Sydsvenskans påstår att Israel vill anfalla Iran med kärnvapen; refererar till Haaretz men där står det inget sådant

Jag vet inte om jag missat något eller ifall det bara är den vanliga formen av svensk så kallad journalistik, men efter att ha surfat in på sydsvenskan.se såg man på framsidan det som syns ovan:

”Israel vill kunna anfalla Iran med kärnvapen”

Jag surfade omedelbart in på Haaretz på jakt efter artikeln där det tydligt sägs att Israel vill anfalla Iran med kärnvapen. När jag inte hittade det, utan snarare diskussioner om situationen med Iran, nya rakettester i Israel började jag fundera på vad journalisten egentligen menar med denna titel.

Jo, innan jag går vidare med det är titeln annorlunda när man väl klickat på länken. Då står det istället:

”Israel vill kunna anfalla Iran”

Titeln i sig är minst sagt underlig. Att någon ”vill kunna” anfalla säger sig självt i en situation som Israel befinner sig i, med islamister vid rodret i Iran. Vad gäller ”vill kunna anfalla Iran med kärnvapen” undrar jag ifall någon nation som innehar kärnvapen inte vill ha möjligheten att anfalla med dem. Om man inte kan anfalla med dem fyller de inte längre något syfte (som i huvudsak är avskräckningseffekten).

I Haaretz finns det ingenting (vad jag såg i alla fall) nytt och ingenting som pekar på att Israel har sagt att man ska anfalla, eller ifall man anfaller att man kommer göra det med kärnvapen.

Kort sagt menar jag att titeln är ämnat att utmåla Israel som ondsinta, trots att inga nyheter eller förändringar skett som skulle antyda en förändrad inställning vad gäller användandet av kärnvapen.

Notera bör att rubriken ”Israel vill kunna anfalla Iran med kärnvapen” saknas hos DN och SvD.

Sydsvenskan DN SvD

 

 

 

One thought on “Sydsvenskans påstår att Israel vill anfalla Iran med kärnvapen; refererar till Haaretz men där står det inget sådant

Kommentera

