TT och DN ljuger om Pamela Geller – felciteras grovt

I en artikel, författad av Tina Magnergård Bjers på TT, står det följande:

Åsikterna som Moosa refererar till dyker upp på nätet – i videos på Youtube och på anti-muslimska bloggar som Atlas Shrugs vars författare Pamela Geller i en intervju med New York Times kallar sig för ”rasistisk-islamofobisk-antimuslimsk-fanatiker”.

Här är en skärmdump från DN.SE:

Det är givetvis en lögn. Läser man artikeln i New York Times läser man följande:

PAMELAGELLER Because I think that I’m giving voice to the voiceless. But how am I a leader? Look, there is no way that I have a magical power wherein 70 percent of

the American people are opposed to this mosque. It’s demeaning and it’s condescending to the individual, for you — not you, sir — for someone to say that.

Now someone somewhere decided that we’re going to make it about her and we’re going to demonize her and marginalize her and call her a racist Islamophobic anti-Muslim bigot so that anybody that agrees with her is a racist Islamophobic anti-Muslim bigot. But you know what? Maybe it’s because all the Tea Partiers were called racists, or because it’s been tried too many times, it’s just not sticking. Maybe it’s sticking on the left, but the chattering classes and the political elites do not represent the American people. Not at all. And you’ve lost their trust, which I think is the absolute worst thing.

Vad är det som sägs i artikeln från NY Times? Jo, Pamela Geller pratar om vad andra säger om henne. Hon kallar sig inte själv för rasist, så som TT/Tina Magnergård skriver i sin artikel.

Typisk blaskjournalistik från TT – ett nyhetsorgan som är känt för att förvrida och förvanska verkligheten.

DN

FiM: TT spred bluff om fejkade ”muslimska gravar”

Svenska journalister hakar på, men FiM rapporterar om propagandalögnen:

TT spred bluff om fejkade ”muslimska gravar”

”Nyhetsbyrån” TT har skickat ut en text om att Israel skulle ha förstört ”muslimska gravar” vid en park i Jerusalem. Utrikesredaktionen på TT, som leds av Karl Vicktor Olsson, har sedan länge satt i system att hårdvinkla, lägga till, dra ifrån och sätta rubriker som är avsedda att piska upp största maximala hat mot Israel, medan man aktivt tystar ned fakta och nyheter som stör den agendan. Exempelvis faktumet att de påstådda ”muslimska gravarna” är fejk, och att ingen ligger begravd där.

Se video på bluffen här.

Vad det handlar om är att personer i samarbete med den islamiska myndigheten Waqf i Jerusalem ska ha försökt att stjäla mark som tillhör staden genom att under de senaste dagarna forsla dit stenbumlingar som ska föreställa nya gravar. Detta trots att inga begravningar görs på platsen, och ingen ligger begravd där. Islamiska Waqf-arbetare ville inte svara på journalisters frågor om vad de sysslade med, utan lämnade platsen i hast. När svindeln upptäcktes i förra veckan genom ovan länkade bildreportage, gavs omedelbart order om bortforsling av stenblocken.

MUSLIMSKA MYNDIGHETER VILLE BYGGA AFFÄRSCENTRUM PÅ PLATSEN REDAN 1945

Bluffen är en förlängning av en redan avslutad domstolstvist gällande byggandet av ett Museum för Tolerans nära Jerusalems Självständighetspark (se rapport i Haaretz). På platsen ligger det en parkeringsplats som byggdes på 1960-talet utan någon som helst invändning från muslimska intressen. En grupp islamiska extremister motsatte sig häromåret bygget av det nya muséet, och hänvisade till att det under parkeringsplatsen före 1960-talet legat en muslimsk begravningsplats. Den är övergiven sedan mycket länge, har aldrig använts sedan Israels grundande, och anses inte längre som helig av muslimer. Som på så många platser i Jerusalem hittades där flera hundra år gamla benrester, men inte en enda sten eller markering. Så sent som 1945 planerade muslimska myndigheter att bygga ett kommersiellt centrum på gravplatsen, eftersom den redan då ansågs övergiven (”mundras”), vilket inträffar 37 år efter att den tagits ur bruk, enligt islamisk tradition.

Parkeringsplatsen som nu ligger där har i decennier använts av muslimer och alla andra invånare i den israeliska huvudstaden för att ställa bilen. Domstolen gav därför klartecken för toleransmuséet att byggas där, samt förflyttning av de gamla lämningarna till en alternativ plats, alternativt att själva husgrunden byggs på pålar för att inte påverka de berörda jordlagren.

TT SPRIDER HAT

De nya fejkade ”gravarna” som poppat upp ur marken under de senaste dagarna, och som var föremål för TT:s telegram, är ett försök att stjäla mer mark, och har lagts utanför den plats där parkeringen ligger. TT:s spridning av bluffen, samtidigt som faktabakgrunden aktivt förtigs, är ett direkt motbjudande bidrag till den intolerans, antisemitism och hets som Muséet för Tolerans är tänkt att motverka. TT och Karl Vicktor Olsson borde skämmas för den medvetna förfalskning de ägnar sig åt, dagligen, i sin vinklade ”rapportering” om Mellanöstern, och för det hat de avsiktligen piskar upp. TT har sedan länge förverkat all trovärdighet när det gäller rapporteringen om Israel.

DN HD SVD

TT försöker byta ämne

Under de senaste dagarna har alla med någorlunda konspiratoriskt sinne kunnat märka hur TT upprepade gånger skrivit om direkt oviktiga saker från Mellanöstern, just när andra större och mer obekväma nyheter kommer från regionen.

Häromdagen skrev TT (för andra gången på några veckor) om den egentligen helt oviktiga rättegången mot en israelisk sektledare. Det var samtidigt som en stor sex- och korruptionsskandal med stora politiska konsekvenser sprack i den palestinska mynigheten vilken har rapporterats i prakiskt taget hela arabvärlden.

Idag väljer TT att skriva att en tidning i Kuwait och distributör fått böter för att tidningen International Herald Tribune publicerat en pro-israelisk annons. Detta samtidigt som nyheten kommit om att Hamas har gripit och fängslat en brittisk journalist på helt lösa grunder.

Alltid när man läser en fullständigt irrelevant oviktig nonsensnyhet från Mellanöstern, ska man gå in och kolla det internationella nyhetsflödet från mellanöstern. Då hittar man nästan alltid en viktig nyhet som sätter kritisk fokus på araberna och arabvärlden, som TT antagligen inte vill uppmärksamma.

FiM om Hamas arrestering av en utländsk journalist
SvD

TT ljuger igen – 14 illegala byggnader i en stängd zon rivdes

Bedragarna på TT påstår att Reuters skrivit att Israel rivit 150 hem. I själva verket handlar det om 14 illegala strukturer i vilka totalt 150 personer bodde.

Reuters:

A spokesman for the Israeli authorities in the West Bank, occupied byIsrael since a 1967 war, said 14 ”illegally constructed structures were removed.” They had been built on a military training ground, ”endangering the lives of those present,” Lee Hiromoto, the spokesman, said.

och AFP:

The Israeli army on Sunday demolished 20 houses in the northern West Bank after evacuating some 40 families who were living there, Palestinian witnesses said.

The houses were in the farming village of Tana near Nablus in the so-called Area C, a closed military zone where Israel exercises full control.

Svensk media förnekar sig inte – lögnerna och vridningarna fortsätter.

Uppdatering: TT har uppdaterat sin text en aning, och talar nu om ”150 palestiniers hem” istället för den ursprungliga ”150 hem”
___

En annan sak som är värd att kommentera:

Var är Palestinagrupperna, svensk media, FN och EU är någonstans när Egypten stänger gränsen till Gaza och slänger ut pro-hamas demonstranter från landet? I samband med att ett antal pro-hamas-aktivister åkte till Egypten för att försöka ta sig in i Gaza från det hållet dödades en egyptiskt polis en flera andra skadades. George Galloway, en brittiskt parlamentsledamot, var delaktig i våldsamheterna. Efter det hela urartade reagerade Egypten med att slänga ut samtliga aktivister och meddela att Galloway inte skulle tillåtas inträde i Egypten igen. Utöver det meddelade Egyptens utrikesminister att inga ”hjälpkonvojer” skulle tillåtas in i landet i fortsättningen.

Så här skriver Pollak i Commentary Magazine:

“George Galloway is considered persona non grata and will not be
allowed to enter into Egypt again,” a Foreign Ministry statement said.
The activist left Egypt Friday morning from Cairo airport. … “He was
told that he is a trouble maker and his behavior is undermining
Egyptian security.”

This is no exaggeration. The arrival of Galloway’s “relief convoy” was
accompanied by Hamas-staged riots along the Gaza border in which a
Hamas sniper killed an Egyptian border guard. As a result, “Egyptian
Foreign Minister Ahmed Ali Aboul Gheit said his country would ban aid
convoys from entering its territory.”

Where are the outraged Human Rights Watch press releases? When are the
UN Human Rights Council hearings? Where is the collective outrage of
the British media? We have banned aid convoys to Gaza — this statement
would cause global apoplexy if uttered by the Israeli foreign
minister.

Pollak ställer sen den självklara frågan: var är alla fördömande från FN, EU, Carl Bildt och Palestinagrupperna? Ingenstans. Anledningen är uppenbar – man kan omöjligen hitta på någon vridning av den historien för att anklaga Israel för något. Då är det totalt ointressant att ta upp. Hade Israel gjort samma sak (hur rätt det än är) hade det blivit ramaskri i alla PK-organisation. Det hade säkerligen kallats till ett specialmöte i FN där ett par olika anti-israeliska resolutioner snabbt hade varit på plats.

SvD SvD SvD DN DN SDS

D Haas: ”hatpropagandan mot Israel portioneras ut i små doser”

Dick Haas har en läsvärd text som kan läsas här.

Jag tar mig också friheten att klippa in hela stycket här, för det är så bra:

Dagens Nyheters och TT:s våtdröm

Det pekar rakt ner för Dagens Nyheter som nyhetsförmedlare.

Idag, onsdagen den 7 januari, har tidningen en absolut heldebil artikel i internet-bladet. Artikeln har rubriken: Vräkta bosättare drömmer om återkomst.

Första meningen lyder: Efter angreppet på Gazaremsan har drömmen om att återvända dit vaknat bland många före detta bosättare.

Det är TT som står för texten. TT talar aldrig om vem som drömmer. Det finns ingen källa. Man intervjuar ingen levande person, man citerar ingen.

Det måste alltså vara någon på TT:s Stockholmsredaktion som fabulerar. DN har artikeln på nyhetsplats och det måste ju betyda att det som påstås i TT-artikeln trollbundit också DN:s utlandsredaktion.

Någon påstås drömma.

Otroligt. Någon drömmer, och det är helt plötsligt nyhetsstoff i DN.

Drömmen som TT berättar om är påhittad. Man kan spekulera om att det rör sig om en antisemitisk våtdröm i huvudet på en av TT:s medarbetare på Stockholms-redaktionen. Det är rimligare än att tro att någon före detta bosättare skulle vilja återvända till Gaza. Och hur skulle det förresten gå till? Vilken israelisk regering skulle fatta ett beslut om att återvända idag eller om ett år? Man övergav Gaza 2005 – som man övergav ett sjunkande skepp.

Men, tänker kanske TT, det vore ju onekligen kul om någon idiot bland de judiska bosättarna återvände till Gaza och fick med sig många andra. Då kunde Hamas anställa en massaker på samtliga.

Är det den fantasin som ger näring åt TT-artikeln?

Den ursprungliga artikeln från den franska nyhetsbyrån AFP låter faktiskt en kvinnlig före detta bosättare komma till tals. Men hon säger inte med ett ord att hon drömmer om att få återvända till Gaza. I TT:s version står det att hon hörde hemma i bosättningen Gush Katif. Det är avslöjande.

Det fanns ingen bosättning med det namnet i Gazaområdet. Så hette hela regionen, där de israeliska bosättarna slog sig ner. Gush Katif betyder Skörderegionen. Men TT vill kanske göra gällande att den stackars Orit Berger som nämns i artikeln bodde i alla bosättningarna på en och samma gång.

Hon var alltså någon sorts fantastisk superbosättarkvinna med sjumilakliv och en speciell israelisk svans mellan benen. Ett riktigt jävla troll, med andra ord. Gröff, gröff.

Men det troliga är att artikelförfattaren på TT bara är okunnig. Kanske också vagt efterbliven. För även det svenska språket misshandlas i artikeln.

På ett ställe i artikeln står det, och det är också avslöjande som lögn betraktat: ”Bosättarna vräktes av sina egna myndigheter från de fastigheter som de ockuperat.” Men ingen av bosättarna ockuperade någonsin andras ”fastigheter”. Ännu mindre andras hus. Bosättarna byggde själva sina längor och villor. De flesta låg i små byar i en krans kring den palestinska staden Khan Yunis i den södra änden av Gaza. De växte upp på 1970-talet i sanddynerna kring Khan Yunis. Inte en enda människa hade någonsin bott i samma sanddyner förut.

Det är så här hatpropagandan mot Israel portioneras ut i små doser, lögner som varieras och upprepas i det oändliga. Bosättarna tog andras hem. Nu vill de återvända. De har drömmar. De ger sig aldrig. De är galna.

Och ingenting är sant. Utom möjligen att de stal luften i Gaza. För de måste ju andas när de var där. Men poängen är ju inte alls att någon vill tillbaka. Poängen i den ursprungliga franska artikeln är att de blev fördrivna från sina hem av den israeliska regeringen sommaren 2005. Och trots att Gaza blev helt ”judenrein” eller ”avjudaiserades”, fick vi ingen fred. Det är det som är dagens verkliga poäng.

Varför återger Dagens Nyheter TT:s fantasier och våtdrömmar? En mycket bra fråga. Antingen har man samma våtdrömmar. Dvs, man har samma förvrängda syn på världens ordning som TT-folket. En sorts nattstånden vänsterradikalism som ofta är skrämmande lik den gamla stabbiga stalinismen i Sovjet där man också gjorde en affär av att förfölja judar och ställa dem inför rätta för inbillade brott och sen göra sig av med dem med nackskott i någon av KGB:s mörkaste källare.

Eller så är det bara så att de här spåndumma lögnerna om israelerna ”säljer”.

Det är ju det som gäller numera i tidningsvärlden. Att underhålla och ta skamgrepp och skandalisera verkligheten. Att informera är helt enkelt ute. Men våtdrömmar är alltid inne.

DN