Arabernas och svensk medias krig mot Israel

Då var det dags igen för svensk media att vinkla och ljuga. Hamas och araberna i Gaza bombarderade Israel med 10 granater och en uppgradera raket. De siktade i vanlig ordning in sig på israeliska städer, med syfte att döda och skada så många civila israeler som de kan.

Svensk media rapporterar om den israeliska vedergällningar. DN har rubriken ”Israeliskt flyganfall i Gaza” när det i själva verket borde stått ”Hamas bombarderar Israel”. För vad som skedde beskriver Dick Haas väl:

Flygattackerna kom någon timme efter det att en större palestinsk raket,
möjligen en förbättrad  Katjusha-version, exploderat strax
söder om staden Ashkelon, cirka en mil rakt norr om Gazaremsan. Inga
människor kom till skada.

Dessförinnan avlossades tio granater mot olika mål i ett annat hörn av
Israel nära den egyptiska Sinaigränsen och Gazaremsan. Bakom
beskjutningarna med granatkastarna stod den med Hamas allierade rörelsen,
PRC.

DN:s artikel nämner förvisso den arabiska granatbeskjutningen men väljer ändå att ha rubriken ”Israeliskt flyganfall i Gaza” vilket är typisk för hur svensk journalistik fungerar. Vidare står det inte ett ord om vad det var Israel attackerade, nämligen tunnlar för att smuggla vapen samt en vapenverkstad som ligger mitt inne i civilt område. DN har hämtat uppgifter från bland annat Haaretz, men väljer att bortse från följande stycke:

The IDF Spokesman’s Office said Israel Air Force aircraft bombed four Gaza targets: a tunnel linking the Strip to Israel, a weaponry workshop in Gaza City and two smuggling tunnels linking the southern Strip to Egypt.

Dick Haas kommenterar även  DN:s påståenden om att Israel skickat stridsvagnar in i Gaza:

Lägg märke till att Dagens Nyheters nättidning har en artikel idag som gör
gällande att israeliska stridsvagnar trängt in i flyktinglägret Jebalia,
en förort till staden Gaza. I en separat nyhetsartikel på annan plats i DN
påstås det också att israeliska stridsvagnar skulle ha gått in i Jebalia
utan att någon annan än DN lagt märke till landinvasionen.

[…]

DN upprepar den uppenbara lögnen om stridsvagnarna i en kort snutt om de
israeliska flyagattackerna natten till fredagen och åberopar snutten på
uppgifter i Haaretz, den mest kända israeliska tidningen utomlands.

Men Haaretz har ingen rapport om stridsvagnar. Av det enkla skälet att
stridsvagnarna i Jebalia är ett påhitt av DN:s utsända reporter i Gaza.
Hon kan inte beskriva några strider i flyktinglägret som säkert hade varit
fallet om israeliska stridsvagnar faktiskt trängt in i någon del av staden
Gaza. Hon har inga uppgifter om döda eller sårade.

Givetvis med en bild på ett barn som ser ledsen ut. Propaganda i ett nötskal.

Läs även:

TT: Minst tio granater avlossade från Gaza följt av den första Kassamraketen sedan stilleståndet

DN SDS SVD

DN ändrar nyhet om 100 000 invandrare till Sverige

Jag läste en artikel i DN för någon timme sedan med titeln ”Sverige medverkar till att tömma flyktingläger”. Länken var http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-medverkar-till-att-tomma-flyktinglager-1.961593. I den artikeln stod det bland annat att

Sverige kommer tillsammans med 12 andra europeiska länder att tömma flyktingläger vid Irak och Syrien och runt Somalia och Eritrea. Flyktingarna ska föras över till EU-länderna och till USA.

och

Om samtliga länder skulle ta emot lika många flyktingar skulle man på årsbasis kunna ge skydd åt 100 000 personer.

Dvs, Sverige skulle ta in 100 000 personer per år i Sverige (utöver de 100 000 vi tar in varje år får man anta).

Jag la upp denna på Facebook och fick ganska snabbt en kommentar om att länken inte längre fungerar. Det stämde bra. Länken gav ett fel om att ”sidan finns inte”. När jag söker på DN hittar jag följande artikeln, ”Flyktingläget töms genom samarbete”, länk http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktinglager-toms-genom-samarbete-1.961531. Texten om ”100 000” invandrare till varje land är borta, istället pratas det om kvotflyktingar och

Av de runt 3 000 flyktingarna [araber från läger i Syrien, min anm] ska ett par hundra tas emot i Sverige…

Nu är det möjligt att DN/TT fatiskt skrev fel i första texten, och bytte ut mot en mer korrekt version. Det ska också noteras att det i första texten stod att ”om samtliga länder skulle ta emot lika många flyktingar…”. Alltså, alla länder ska inte ta emot lika många flyktingar och då kanske Sveriges del ”bara” blir ett par hundra. Men vem ska ta emot Sveriges 99 000 övriga kan man undra?

Men är också fullt möjligt att de insåg att det inte var så bra att skriva om massiv ökning av invandringen till Sverige, så de skrev om den. Det måste undersökas…

D Haas: ”hatpropagandan mot Israel portioneras ut i små doser”

Dick Haas har en läsvärd text som kan läsas här.

Jag tar mig också friheten att klippa in hela stycket här, för det är så bra:

Dagens Nyheters och TT:s våtdröm

Det pekar rakt ner för Dagens Nyheter som nyhetsförmedlare.

Idag, onsdagen den 7 januari, har tidningen en absolut heldebil artikel i internet-bladet. Artikeln har rubriken: Vräkta bosättare drömmer om återkomst.

Första meningen lyder: Efter angreppet på Gazaremsan har drömmen om att återvända dit vaknat bland många före detta bosättare.

Det är TT som står för texten. TT talar aldrig om vem som drömmer. Det finns ingen källa. Man intervjuar ingen levande person, man citerar ingen.

Det måste alltså vara någon på TT:s Stockholmsredaktion som fabulerar. DN har artikeln på nyhetsplats och det måste ju betyda att det som påstås i TT-artikeln trollbundit också DN:s utlandsredaktion.

Någon påstås drömma.

Otroligt. Någon drömmer, och det är helt plötsligt nyhetsstoff i DN.

Drömmen som TT berättar om är påhittad. Man kan spekulera om att det rör sig om en antisemitisk våtdröm i huvudet på en av TT:s medarbetare på Stockholms-redaktionen. Det är rimligare än att tro att någon före detta bosättare skulle vilja återvända till Gaza. Och hur skulle det förresten gå till? Vilken israelisk regering skulle fatta ett beslut om att återvända idag eller om ett år? Man övergav Gaza 2005 – som man övergav ett sjunkande skepp.

Men, tänker kanske TT, det vore ju onekligen kul om någon idiot bland de judiska bosättarna återvände till Gaza och fick med sig många andra. Då kunde Hamas anställa en massaker på samtliga.

Är det den fantasin som ger näring åt TT-artikeln?

Den ursprungliga artikeln från den franska nyhetsbyrån AFP låter faktiskt en kvinnlig före detta bosättare komma till tals. Men hon säger inte med ett ord att hon drömmer om att få återvända till Gaza. I TT:s version står det att hon hörde hemma i bosättningen Gush Katif. Det är avslöjande.

Det fanns ingen bosättning med det namnet i Gazaområdet. Så hette hela regionen, där de israeliska bosättarna slog sig ner. Gush Katif betyder Skörderegionen. Men TT vill kanske göra gällande att den stackars Orit Berger som nämns i artikeln bodde i alla bosättningarna på en och samma gång.

Hon var alltså någon sorts fantastisk superbosättarkvinna med sjumilakliv och en speciell israelisk svans mellan benen. Ett riktigt jävla troll, med andra ord. Gröff, gröff.

Men det troliga är att artikelförfattaren på TT bara är okunnig. Kanske också vagt efterbliven. För även det svenska språket misshandlas i artikeln.

På ett ställe i artikeln står det, och det är också avslöjande som lögn betraktat: ”Bosättarna vräktes av sina egna myndigheter från de fastigheter som de ockuperat.” Men ingen av bosättarna ockuperade någonsin andras ”fastigheter”. Ännu mindre andras hus. Bosättarna byggde själva sina längor och villor. De flesta låg i små byar i en krans kring den palestinska staden Khan Yunis i den södra änden av Gaza. De växte upp på 1970-talet i sanddynerna kring Khan Yunis. Inte en enda människa hade någonsin bott i samma sanddyner förut.

Det är så här hatpropagandan mot Israel portioneras ut i små doser, lögner som varieras och upprepas i det oändliga. Bosättarna tog andras hem. Nu vill de återvända. De har drömmar. De ger sig aldrig. De är galna.

Och ingenting är sant. Utom möjligen att de stal luften i Gaza. För de måste ju andas när de var där. Men poängen är ju inte alls att någon vill tillbaka. Poängen i den ursprungliga franska artikeln är att de blev fördrivna från sina hem av den israeliska regeringen sommaren 2005. Och trots att Gaza blev helt ”judenrein” eller ”avjudaiserades”, fick vi ingen fred. Det är det som är dagens verkliga poäng.

Varför återger Dagens Nyheter TT:s fantasier och våtdrömmar? En mycket bra fråga. Antingen har man samma våtdrömmar. Dvs, man har samma förvrängda syn på världens ordning som TT-folket. En sorts nattstånden vänsterradikalism som ofta är skrämmande lik den gamla stabbiga stalinismen i Sovjet där man också gjorde en affär av att förfölja judar och ställa dem inför rätta för inbillade brott och sen göra sig av med dem med nackskott i någon av KGB:s mörkaste källare.

Eller så är det bara så att de här spåndumma lögnerna om israelerna ”säljer”.

Det är ju det som gäller numera i tidningsvärlden. Att underhålla och ta skamgrepp och skandalisera verkligheten. Att informera är helt enkelt ute. Men våtdrömmar är alltid inne.

DN