Karin Thurfjell gillar inte när verkligheten presenteras

Uppdatering:
Karin beter sig som journalister brukar, struntar i det mesta jag svarade henne, och låter istället expo och andra yttra sig.

I november förra året ombads jag svara på några frågor om islam. Svaret gick till en person som gjorde ett arbete om islam och han frågade bland annat hur SD ser på islam och om vi tycker att bilden som ges i media är korrekt.

På detta svarade jag att jag anser att islam skyddas av våra journalister, och att man undviker att skriva om den våldsamma jihad som sker på så många platser runt om i världen för att man inte vill framställa islam i dålig dager. Som ett exempel på detta tog jag vad som händer i södra Thailand, där en mycket brutal och vidrig jihad-krigföring pågått under lång tid. Extremt våldsamma övergrepp sker för att fördriva den icke-muslimska befolkningen från de delar som jihadisterna anser ska vara islamistisk.

För att exemplifiera detta, länkade jag till bilder som finns fritt tillgängligt och sökbart på Internet. Om man på Google söker på ”jihad thailand” får man som första träff upp den site som jag skickade till frågeställaren.

Frågeställaren svarade ett tag senare med att tacka för svaret, och ställde ytterligare frågor:

Från: Fredrik
Datum: 15 november 2011 17:35
Ämne: Re: Frågor om islam
Till: Ted Ekeroth <ted.ekeroth@sverigedemokraterna.se>

Hej,

Tack för snabbt svar.

Jag har ytterligare ett par frågor, nämligen:

Hur ser ni på islams syn på kvinnor respektive män?

Hur ser ni på kristendomen generellt i jämförelse med islam?

Återigen vore jag mycket tacksam om du har möjlighet att återkomma så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik

Dessa frågor hann jag ej svara på, och därmed var vår konversation över.

Idag, 1 år senare, mailade så Karin Thurfjell följande till mig:

Hej Ted,

jag heter Karin Thurfjell och är reporter på SvD. Jag har några frågor om ett svar du skickade på ett mejl till Sverigedemokraterna för runt ett år sedan, där en 15-åring ställde frågor om Islam. I svaret länkade du till detta: http://zombietime.com/thai_jihad_photos/

Man förstår ju ungefär vad hon är ute efter: att det var hemska bilder på länken, och de försöker göra en sak av detta med tanke på turbulensen i SD förra veckan. Exakt hur är intressant i sig – tydligen tycker en journalist att det är nyhetsstoff att man berättar om vidriga övergrepp som döljs av media. Kanske inte helt förvånande dock, vi pratar ju om svenska journalister som inte direkt har ett rykte om objektivitet och ärlighet.

Jag fick också reda på att frågeställarens mor hade hört av sig – ett år efter mailkonversationen – och sagt att Fredrik blev ”chockad”. Jo, det blev jag också när jag såg bilderna. Jag blir det fortfarande om jag tittar på dem idag. Liksom jag blir chockad om jag tittar på bilder från koncentrationslägren eller andra övergrepp. Det var också därför jag tydligt varnade för starka bilder i mitt svar till Fredrik. Nedan kan ni läsa mitt andra svar till Karin (det första repeteras i det andra):

Som jag skrev så ansåg jag att det är rimligt att man redovisar ens argument med en källhänvisning. Vad det är för site i övrigt har jag ingen kännedom om, utan det var en sajt som dök upp när jag googlade på det exemplet som jag tog upp. Det är inte den enda site som har sådana bilder eller berättelser, det finns en hel del andra platser som tar upp den jihad som pågår (med bilder, texter, redogörelser för övergreppen etc) i Thailand – dock tas det aldrig upp i svensk media.

Huruvida det är lämpigt att skicka med en länk som hade kommit upp för Fredrik om han själv hade googlat för att bekräfta det som jag tog upp, kan inte jag bedöma – informationen är allmänt tillgängligt på nätet. Som jag sa tidigare – sök på ”jihad thailand” så är nämnd site det första som dyker upp, men inte den enda site – denna site var bara ett exempel.

Jag tror aldrig att man kommer till en ålder då sådana bilder inte längre är obehagliga – jag är 31 år och tycker fortfarande de är obehagliga, även om jag sett dem innan. Det var också därför jag tydligt varnade Fredrik i e-mailet jag skickade, lydelsen var såhär:

”På nedanstående länk finns några mycket otäcka och brutala bilder på vad islamister gjorde vid attacker i södra Thailand. Varning för mycket otäcka bilder!”

Efter att man klickat på länken, ser man fortfarande inga bilder utan får en tydlig varning till. För att Fredrik ska ha sett bilderna, måste han alltså ignorerat två väldigt tydliga varningar.

Jag kan bara beklaga att Fredrik tog illa vid sig. Men att förmedla baksidor med islam är inget man bör förmildra bara för att det är chockerande. Det är som att avstå från att visa bilder från de tyska koncentrationslägerna bara för att det är fruktansvärt brutala och otäcka bilder. Bilder från massmorden på judar och koncentrationslägern finns även i skolan, t.ex. via ”om detta må ni berätta”-informationssatsningen. Ska vi sluta undervisa om nazisternas övergrepp också?

Om frågan hade berört nazimen och vår inställning till det, så hade jag givetvis pratat om andra världskriget som exempel, och länkat till bilder från koncentrationsläger och övergrepp gällande detta.

Det är helt enkelt relevant i sammanhanget.

Att hans mor, ett helt år efteråt, nu hör av sig och säger att hans son blev chockad för att han såg bilder som är fritt tillgängliga och sökbara på nätet – trots att Fredrik efterfrågade mer information i ett mailsvar till mig – handlar nog om något helt annat än den påstådda sakfrågan.

I ovanstående hade man kunnat byta ut nazism mot kommunism också, för den delen. Då hade det blivit bilder på kommunisternas koncentrationsläger, Gulag, avrättningar etc.

http://mobil.svd.se/rss.jsp?rssid=16147141&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26articleId%3d7693064&cid=184981

3 thoughts on “Karin Thurfjell gillar inte när verkligheten presenteras

  1. Eva Jonsson skriver:

    Verkligheten för alla dom som tvingas fly dessa barbariska islamister är inte tillräckligt intressant för MSM, av nån anledning så är det viktigare att förhindra att ett demokratiskt valt parti växer , i över en vecka har hela mediakåren hängt på drevet, men trots det så ökar
    SD, jag undrar vilka slutsatser man drar av det…….i övrigt är det helt legitimt att känna stor rädsla för islamister …….

  2. granit_portion skriver:

    Jag kan förstå att pojken blev lite chockerad trots att du varnade och sajten varnade för känsliga bilder. Är man 15 år är man straffmyndig och har därmed alltså ett eget ansvar. Ibland är verkligheten lite hård och vissa har svårt att hantera den. Jag anser inte att du gjort något fel i det här fallet. Mvh granit_portion

Kommentera

