Om försvinnande videoklipp på nätet – ladda ner och spara!

Som många säkert märkt försvinner många bra videoklipp som ligger ute på YouTube och liknande videotjänster. De försvinner av olika anledningar, där upphovsrätt är den vanligaste, men icke desto mindre är det otrevligt när bra och informativa videoklipp helt plötsligt inte blir tillgängliga längre.

Därför har jag nu installerat ”Orbit Downloader” som har en funktion ”GrabIt++” som gör det mycket enkelt att ladda ner Flash-filmer och andra strömmande filmer/videoklipp och spara dessa lokalt på din dator.

Jag kommer försöka göra det till en vana att alltid ladda ner bra videoklipp till datorn. Skulle de sedan försvinna, vilket många YouTube-klipp som jag länkat till från denna blogg redan gjort, kan jag alltid lägga upp dem igen eller hosta dem på egen server någonstans.

Jag rekommenderar i alla fall följande Orbit Downloader som integrerar direkt i FireFox och Internet Explorer. Det ska fungera med Chrome men jag har inte fått igång det ännu.

Uppdatering:
För FireFox finns det ett insticksprogram (plugin) som är bättre och enklare att använda. Det heter Download Helper och finns här:
http://www.downloadhelper.net
Faktum är att jag inte längre rekommenderar Orbit Downloader – upptäckte att det är instabilt, har några skumma spywares och annat otrevligt.

Tack för tipset Paul.

6 thoughts on “Om försvinnande videoklipp på nätet – ladda ner och spara!

  1. Micke K. 84 skriver:

    Jättebra tips, men gamla hundar som vi har löst såna ”arkiverings-problem” innan!!

  2. Paul S skriver:

    Om du använder Firefox så bör du även testa DownloadHelper, som gör det mycket lätt att ladda ner videos från YouTube. Du kan då även välja vilken kvalitet du vill ha på videon: http://www.downloadhelper.net

  3. Hans Axelsson skriver:

    Hej. Du verkar rätt fanatisk av dig. Men det är mest vad jag tycker. Hej svejs!

  4. Ted Ekeroth skriver:

    Jag är ”fanatisk” när det kommer till fred och frihet. är du? =)

Kommentera

