Delfinslakten i Japan: 23000 slaktas om året. Se filmen ”The Cove”

Som ett litet avbräck från min vanliga rapportering om svensk politik, EU och islam tänkte jag här ta upp den vidriga delfinslakten som pågår i bland annat Japan.

Jag såg häromdagen filmen ”The Cove” som handlar om ett antal djuraktivister, eller snarare delfinaktivister, som försöker stoppa den omfattande slakten av delfiner i Taiji, Japan. Dessa delfiner luras in i en bukt, ”The Cove” där de dödas med bajonettliknande redskap – de skärs alltså upp och förblöder sedan i ett hav av blod.

Filmen är definitivt sevärd och något som alla bör uppmärksamma!

Deras kampanjsite återfinns här, http://www.takepart.com/thecove, där man kan läsa om vad som görs och vad man kan göra själv. Se även http://thecovemovie.com/.

Av någon, aningen underlig, anledning lägger de inte ut hela filmen direkt på nätet för alla att se. Det borde vara det mest effektiva sättet att nå en större publik. Det förbryllar mig. Jag skulle i detta fallet vara oförskämd nog att rekommendera folk att ladda ner den, om man inte vill köpa filmen. Bättre det än ingenting.

Här är i alla fall en trailer:

och här en 15-min version med japanska undertexter:

Kommentera

