Sossarna och de rödgröna vill ta bort HIV från smittskyddslagen

Hade jag druckit kaffe hade jag satt det i halsen, när jag såg på TV4-nyheterna att socialdemokraterna vill ta bort HIV från smittskyddslagen. Såhär säger Ylva Johansson (s):

När smittskyddslagen infördes var HIV en helt annan sjukdom i Sverige, man dog mycket snabbt. Idag i vårt land är det närmast att betrakta som en kronisk sjukdom. Och i det ljuset tycker jag att man ska se över informationsplikten.

När man inte kunde tro att socialdemokraterna kunde bli mycket mer idiotiska. Tydligen går det rödgröna blocket till val på detta och säger att om de vinner valet ska ”en översyn göras”.

Det innebär alltså att om man är smittad med denna allvarliga sjukdom kan man fritt sprida detta utan att informera sin partner. Det ska alltså vara lagligt att smitta eller riskera att smitta andra personer med HIV i socialdemokraternas Sverige. De prioriterar alltså vissa personer påstådda ”rätt” att inte meddela detta framför liv och hälsa på alla andra.

Jag saknar ord. Det är bisarrt och till och med oväntat att komma från socialdemokraterna. Hur kan någon sund person stå bakom ett sådant beslut?

Det finns ju dessutom personer som medvetet haft sex med personer med det uttryckliga syftet att smitta dem. Är det också OK? Hur drar sossarna gränsen?

Vansinne.

2 thoughts on “Sossarna och de rödgröna vill ta bort HIV från smittskyddslagen

  1. Bo skriver:

    Jag håller helt med dig.
    Om nu HBT-personer tex vill uppfattas
    och accepteras som andra så får de
    och ta 100 % ansvar. Även de hetero
    som är smittade. En självklarhet och
    det säger jag utan att ha nåt emot de
    som drabbats av detta. Hade en kompis
    som fick de redan 1982… Så jag vet.

  2. Maggan skriver:

    Det här är ju inte KLOKT! Mycket illa har politiker gjort för detta land men detta.. jag saknar ord. De ställer alltså folk med HIV framför friska människor som inte vill bli smittade. Ja maken till galenskap ska man se innan ögonen trillar ut.

Kommentera

