Ang våldtäkterna i Bjästa: skolan kan ”inte ta parti”

En kort kommentar om de våldtäkter som ägde rum i Bjästa och som nu, via Uppdrag Granskning, kommit ut till allmän kännedo. SVT Play, 42 min 30 sek:

Ja, vi måste försöka vara neutrala… vi får inte ta parti. Vi kan inte göra det förrän dom har fallit och vi kan inte ta parti ändå. Det är ju en rättssak, och vi kan inte ta parti för eller emot…

Inte ens då domen har fallit säger lärare att de kan ta parti. ”Det kan vi inte”.

Detta är typiskt för svenska lärare och svensk skola – flatheten är total. Man vågar inte ta en ”konflikt” (om man ens får kalla detta så) utan ska i alla lägen leka som om ingen är ansvarig för något. ”Lika goda kålsupar”-teorin genomsyrar skolan och har i min mening gjort detta under lång tid. Lärare är mesiga, flata och skolorna inte bara brister men har helt tappat ansvaret för vad som pågår på skolorna.

Jag är övertygad om att Bjästa inte är den enda skolan med ovan nämnda flathet.

DN DN

2 thoughts on “Ang våldtäkterna i Bjästa: skolan kan ”inte ta parti”

  1. Andrew R skriver:

    Alla som blir dömda för ofredande mm. eller andra sexbrott kan få en obehaglig överaskning innanför murarna. Står det i domen något om ett endaste litet sms sex till yngre flickor blir det mycket pisk på rummet.

  2. Robban skriver:

    Så jävla typiskt svensk skola… Blev själv oprpvocerat misshandlad av en individ med ADHD när jag gick i sjuan. Efteråt fick jag höra av lärare att det förmodligen var mitt fel eftersom jag gjort mycket ljud ifrån mig och sprungit korridorerna. Något som killen med ADHD aldrig sagt utan det var bara lärarnas påhitt…
    Vänsterlärarna kan inte bara acceptera att någon helt oprovocerat utfört ett våldsdåd eftersom individen inte har något ansvar för sina egna handlingar..

Kommentera

