Medvetna feltolkningar av Ekström/SKMA

I ett blogginlägg påstår Anna Ekström att jag ”deklarerar” att ”att svenska judar inte är svenskar med del i sitt lands utveckling; de är israeler” vilket är ett ganska löjligt påstående, speciellt om man ser efter vad det var jag diskuterade i mitt blogginlägg.

Bakgrunden, som Ekström passande lämnar därhän, är Negar Josephis inlägg på Newsmill där hon tror hon talar för alla judar och ”betackar” sig för SD:s stöd. I sitt inlägg skriver hon ”Hur mycket de än försöker få oss att glömma deras förflutna, så glömmer vi inte vår historia.”

Det är denna mening jag kommenterar i min bloggpost och drar likheter mellan svensk nationalism och judisk nationalism, dvs sionism. Det är ingen kommentar om svenska judars anknytning till Sverige, utan en påminnelse till Jospehi och övriga som kritiserar svensk nationalism men inte har några problem med sionismen. Det är alltså en kommentar i debatten om den nationalism som SD står för och som ofta kritiseras även av sionister (som många judar är). Poängen jag gjorde var alltså att påpeka det faktum att sionismen är den judiska nationalismen just för att påpeka hyckleriet som Josephi och en hel del andra med henne står för. Detta är ganska uppenbart, men misstolkas medvetet av Ekström som om jag skulle mena att ”svenska judar inte är svenskar”. Det är en lögn.

Hon fortsätter med att hugga på ett annat inlägg (Judiska organisationer gör samma fel som på 30-talet) om att många av de judiska församlingarna är ”ryggradslösa” och kritiserar mig för att ”ingen annan grupp” får sådan kritik för att ”de tar avstånd från partiet”. Nu missade hon tåget helt. För det första är det ett helt annat inlägg hon citerar denna gång, vilket hon smidigt döljer så att läsaren ska tro att jag diskuterar samma sak som tidigare. Om man läser inlägget handlar det om judiska organisationer obotliga vilja att liera sig med muslimska grupper och ofta fega inställning för att offentligt våga deklarera vilka grupper det är som står för dagens antisemitism. Man borde ins att det hon citerar inte är kritik mot att någon ”tar avstånd från partiet” utan kritik för att de är så politiskt korrekta att de väljer att liera sig med muslimska grupper, dvs samma grupper som vandaliserar begravningsplatsen eller terroriserar judiska ungdomar i skolorna. Faktum är att Sverigedemokraterna inte ens nämns i den bloggpost hon hämtat det andra citetet ifrån!

I inlägget, där Ekström tar det senare citatet, diskuterar jag just den säkerhetsorganisation som Malmöpolisen haft kontakt med i samband med de pro-israeliska demonstrationer som ägde rum för 1 år sedan samt även JSS motsvarighet utomlands. JSS valde att inte hjälpa till i JO-anmälan jag gjorde efter demonstrationen 25 jan 2009 där jag anklagat Ulf Sempert och polisledningen för inkompetens och tjänstefel. Anledningen att JSS inte ville kommenterar var att de är för fega och inte ”ville skada samarbetet med polisen” som de uttryckte det (vilket samarbete undrar jag). Jag har andra egna erfarenheter av hur judiska församlingen beter sig. Vid ett annat tillfälle för flera år sedan (långt innan jag gick med i sverigedemokraterna) ville jag och en annan vän anordna en pro-israelisk demonstration i Malmö och pratade med företrädare för Malmös judiska församling. Svaret blev att ”man inte ska väcka den sovande björnen”.

Detta handlar inte om en ”äldre” föreställning om ”juden som foglig” utan av egna erfarenheter av hur de judiska organisationer som finns i Sverige idag är fega, rädda och politiskt korrekta vilket hindrar dem från att göra det vi anser vara vettiga val och allierade i kampen mot antisemitism. Istället lierar de sig med de som driver antisemitismen i Sverige och Europa. Denna inställning är dessvärre ganska utbredd bland svenska judar i allmänhet, och det vet jag av egen erfarenhet.

Ekströms blogginlägg är således direkt missvisande på alla punkter, och det måste vara medvetet så då hon helt utelämnar vad mina blogginlägg diskuterar, bakgrunden till dem och samt blandar ihop olika blogginlägg i syfte att förvirra läsarna. Som skribent för SKMA borde Ekström istället fokusera på att ta upp islam som dagens stora fanbärare av antisemitismen.

4 thoughts on “Medvetna feltolkningar av Ekström/SKMA

  1. Uffe skriver:

    Så hon ville inte ha din hjälp, det var otacksamt…

    Anna, jag tror du begår ett misstag. Du har svårt att finna någon trognare supporter för judiska traditioner, rättigheter och status, i Sverige och i världen i stort än just Ted.

    Jag lovar!

  2. Dannie skriver:

    Åh herregu… Nåväl, Läs också vad nogrant vad SKMA skribenten Anna Ekström påståendes skriver:

    ”Markant i Reepalus budskap är vägran att tillerkänna den judiska befolkningens rätten att definiera sig själva och delta i den demokratiska processen som individer.

    Medan religiösa judar i andra sammanhang förväntas begå identitetssjälvmord genom att avsvärja sig judendomen förväntar sig Reepalu att judarna kollektivt ska avsvärja sig sionismen – begreppet används troligen i generisk mening.”

    Men ”Reepalus budskap” kommer ursprungligen ifrån, vilket Reepalu själv påstår, från Drors Feilers (quisling-organisation) JIPF. Reepalu är bara budbäraren (för en alibi judisk) extremistrevolutinär, med judiskt ursprung.

    Så var kan vi läsa om motsvarande SKMA kritik mot JIPF officiella antisemiti.. ”anti-sionism”? Nånstans? Ingenstans?

    Eller ar Anna som skribent för SKMA för feg för det?

  3. unclebobswe skriver:

    Hej Ted!

    Tack för senast. Jag var åhörare vid islamkoferensen i Malmö förra året. Mycket lyckat arrangemang även om tekniken strulade lite till att börja med.

    Jag undrar nu om du eller Kenth vill medverka med att svara på lite frågor från exilens debattdeltagare. Se det som att ingjuta lite ”valfeber” i era valarbetare 😉

    Företrädesvis kan vi bestämma att fokusera på era hjärtefrågor. Islamisering, Kriminalitet Eu-frågor och Sd ur ett europeiskt perspektiv

    Jag förutsätter att du känner till exilen.eu och vet att det är en ”community” med c:a 70% Sd-sympatisörer.

    Hursomhelst har jag tidigare bjudit in Jan Milld som var väldigt generös med sin tid. Därför blev hans besök både populärt och uppskattat.

    Du kan själv bilda dig en uppfattning om detta sätt att kommunicera med oss ”exilenare” är något för dig eller din bror.

    Jag hittade inte era e-mailadresser så jag sänder en inbjudan på detta sätt. Du får gärna tipsa brorsan din.

    Förslag på inbjudan till Kenth:

    http://exilen.eu/showthread.php?tid=6503&pid=110892#pid110892

    http://exilen.eu/showthread.php?tid=6245

    Jag hjälper dig gärna att lägga upp en användare för det är en krånglig ”textverifierare” som brukar vara ett hinder.
    Väl mött.

    UncleBob
    Sd-aktivist i bloggosfären

Kommentera

