Vellingemötet, kort rapport

Sydsvenskan följer den vanliga gången; endast bilder på pöbeln  och som vanligt överdriver de kraftigt hur många fascister/motdemonstranter som fanns på plats. Antalet uppskattar jag till cirka 80 st (ditresta, troligen få eller inga som faktiskt bor i Vellinge) och ungefär lika många Vellingebor som var där för att visa stöd för oss.

Vädret var dåligt, och hörbarheten inte den bästa eftersom polisen – återigen – misslyckades med att freda vårt möte från störningar. Inget ovanligt med att Malmöpolisen agerar på det sättet, som jag kommer återkomma till i ett annat ärende inom kort.

Dock tycker jag att de anföranden som hölls – Eriks, LJs, Kent och mitt eget – fick fram poängen och tog upp många relevanta saker som de Vellingebor som var på plats vad glada att höra. Efter vi var klara med vårt möte fick vi många glada tillrop och uppmuntrande ord från Vellingeborna.

Men som sagt; Malmöpolisen visar med all tydlighet att de har inget intresse av att upprätthålla lagen så att vi kan genomföra vårt möte utan störningar. Det är inte första gången

 

Svd DN

6 thoughts on “Vellingemötet, kort rapport

  1. MMLK skriver:

    Varför skriver du ”fascister/motdemonstranter”? Vilka fascister talar du om?

  2. Ted Ekeroth skriver:

    Jag talar om dr drygt 70-80 fascister som var på plats, extremvänstern med andra ord, som betedde sig och agerade precis som fascister gör – hotade om våld, kastade saker och hade utövat betydligt mer våld om inte polisen var på plats. Antidemokrater som gjorde allt de kunde för att förhindra andra medborgare att utöva sin demokratiska rätt och som med våld vill tysta meningsmotståndare kort sagt.
    Det är de ”fascister/motdemonstranter” jag talar om.

  3. Uffe skriver:

    Det är lite synd att polisen inte aggerar på sådant. Följande information kommer från polisen skåne:

    ”Motdemonstration”
    Grundregel; alla demonstrationer åtnjuter samma grundlagsskydd. Skyddet är emellertid inte
    obegränsat.
    Deltagare som ”stör” demonstration med endast plakat, banderoller eller flaggor, eller lugn
    uppläsning av en appell, bör inte fällas till ansvar enligt denna paragraf.
    Om motdemonstranterna däremot genom skrik och skrän eller på annat sätt uppträder på ett
    sådan sätt att förfarandet når upp till ofredandenivån, bär de kunna dömas för störande av
    allmän sammankomst.

    Straffet är riktigt långa fängelsestraff. yvärr bör man kunna bevisa vem som är ansvarig vilket essa grupper utnytjat för att kringå lagen.

  4. Uffe skriver:

    Sorry för lite taskig formatering och några missade bokstäver, men ni fattar nog…

  5. Ted Ekeroth skriver:

    Uffe: jepp, jag har sett det dokumentet. Är med i en JO-anmälan jag gjort mot Malmöpolisen.

    Det kommer nog mer info om den snart.

  6. MMLK skriver:

    Tedde, om man får kalla dig så, jag uppfattar det som om att alla motdemonstranter under ert (SD:s) möte i Vellinge – är fascister, enligt dig.

    Jag menar du uppskattar antalet demonstranter till ca 80 styck och säger samtidigt att ”drygt 70-80 fascister” var på plats.

    1. Är det ett korrekt uppfattade?

    2. Om du menar så och svarar ”Ja” undrar jag då om du kan du styrka ditt påstående att de flesta eller alla motdemonstranter betedde sig som fascister (hotade, kastade saker etc.) ?

    Jag var inte på mötet och kan alltså inte bygga en egen uppfattning på hela situationen utan att ha tagit del av material (du, Tedde, menar ju att SDS är partiska så jag väljer att avstå från att kommentera motdemonstranternas agerande så länge jag inte har material)?

Kommentera

