Fråga: om ”Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa”

Uppdatering:

Det är Fazeela Selberg Zaib som skriver på Forum för Frihet, och inte Habiba Zaib.
Se även nytt inlägg här.
———-

Med anledning av en fråga som inkom angående ”Svenska Muslimer för Fred och Rättvis” kan man säga följande:

Svenska muslimer för fred och rättvisa (http://smfr.weebly.com/) grundades av Anna Waara, bosatt i Umeå, en svensk kvinna som konverterade till islam efter resor i de arabiska områdena i Israel. Waara skriver också på sin egen blogg (http://islamochfred.blogspot.com/). Organisationen är sprungen ur Fredsagenterna, ett projekt som drivs av studieförbundet Ibn Rushd (http://www.ibnrushd.se/). Fredsagenterna låg bakom boken Salam, som redigerades av Donald Boström, den numera ökände författaren till artikeln om Israels påstådda organstölder. Boken innehåller bidrag av bl.a. Jan Guillou, Mattias Gardell, Dror Feiler, Henry Ascher, m.fl., och saluför en tillrättalagd bild av islam, allt i enlighet med Fredsagenternas och SMFR:s syfte – att framställa islam som ”fredens religion”.

SMFR söker etablera kontakter med svenska politiker och har även sammanträffat med Department of Justice i USA. De har också deltagit vid Almedalsveckan 2009. Man för fram en friserad bild av islam, samtidigt som ordföranden Anna Waara låter sig intervjuas av den radikala islamisten Mohamed Omar på dennes blogg. Intervjun (http://alazerius.wordpress.com/2009/03/19/muslimska-freds-firar-ettarsjubileum/) publicerades den 19 mars 2009, dvs. mer än två månader efter att Omar ”kom ut” som radikal islamist i Expressen, i en artikel där han försvarade Hamas, Hizbollah och Khomeini. Detta förhindrade emellertid inte Waara från att låta sig intervjuas av Omar. Om hon numera motsätter sig Omars åsikter borde hon ha bett honom att ta ned intervjun, men den ligger alltså kvar på hans blogg. Waara har även intervjuats på hemsidan Muslimnytt (http://www.muslimnytt.se/), som drivs av islamisten Daniel Lillman och som har publicerat inlägg av Mohamed Omar och Förintelseförnekaren Lasse Wilhelmson (se mer: http://jonathanleman.blogspot.com/2009/06/aldebes-hallning-ar-farlig.html).

Bland föreningens medlemmar finner man Anwahr Athahb, som har uttalat sig med anledning av Omars radikalism:

Mohamed Omars ‘omvandlig’ till att bli en så kallad radikal muslim väckte många starka åsikter för några veckor sedan. Media skapade kalabalik av det hela och påbörjade demoniseringen av Omar – han har blivit en sån där muslim som inte tiger, han är farlig! […] Den svenska demokratins största hot är inget annat än de rasistiska, islamofobiska och sionistiska åsikterna som breder ut sig till det svenska folket via media samt andra oseriösa, rasistiska och sionistiska forskare ochpolitiker.” (Källa: Jonathan Lemans blogg, se föregående länk)

Bland övriga ledamöter finner man Yasin Ahmed, projektledare för Fredsagenterna, och Fazeela Selberg Zaib, som är en av två författare till den antisemitiska (se http://jonathanleman.blogspot.com/2009/06/man-kan-inte-ga-hem-overallt.html) bloggen Forum för frihet.


8 thoughts on “Fråga: om ”Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa”

  1. Lena i Göteborg skriver:

    Suveränt. Det bekräftar mina misstankar! Det dras till med Islamofob en hel del,,,lamt. Kan väl kontra med konfrontafob! 😉
    Tack för bra artikel!

  2. Fazeela Selberg-Zaib skriver:

    Hej Ted,

    Det är jag som var en av två skribenter på Forum För Frihet inte Habiba Zaib.

    Hur är det egentligen med informationen?

    Du får gärna peka ut något antisemitiskt jag har skrivit eller sagt och jag är övertygad om att du aldrig kommer finna det då jag inte sysslar med sådana ovärdiga saker.

    Allt är inte negativt, dåligt och hemskt med muslimer. Visst, Mohamed Omar har inte mina sympatier heller, och inte heller Ida D (blogg skribent på FFF) ger honom stöd, om du överhuvudtaget har följt bloggen och den kritik hon har riktat mot honom och även andra nazistsympatisörer.

    Jag förstår att det är enklare att dra alla över en kam…men då får man också backa upp det med sanning och fakta.

    Ha det fint.

    Fazeela Selberg Zaib

  3. Fazeela Selberg-Zaib skriver:

    Hej Lena,

    Jag driver med mig själv lika mycket i den ekvationen då jag är svensk, precis som mamma min, som också är kaffeälskande svenska. Och mormor…och moster…osv osv.

    Vidare så tror jag att du säkert förstår att det är inte det inlägget handlar om…utan den främlingsfientlighet som påstår att allt som kommer från muslimer, eller araber är icke-svenskt och dessutom FARLIGT! Ted här på bloggen tycker själv att man måste få bort muslimer, islam och allt därtill från Sverige. Lite obehagligt men nåväl han får tycka så om han vill.

    Jag tycker att det är en felaktig bedömning man gör och därmed, med hjälp av komedi, påpekar jag det…till vår nation, vars mest populära dryck kommer från araber, och muslimer! Ska vi få bort den drycken också? var går egentligen denna gräns för vad som får vara svenskt och vad som inte får vara det?

    Inget ovärdigt med det jag skrivit. Ingen avsikt att förolämpa någon alls. Får man inte skämta?

    Vidare kommer du att se mig skämta om, och driva med muslimer också… och varför inte?

    Lite skämt måste väl alla tåla muslimer som andra? 🙂

    Ted, jag hoppas på en rättelse i ditt inlägg där du dels skriver rätt namn, och rätt information, jag har inte varit skribent på den bloggen på över ett halvår. Och vidare får du gärna peka ut vad jag skrivit som är antisemitiskt.

    Lena, hoppas jag får se dig på min blogg och jag skulle verkligen uppskatta en öppen diskussion oavsett ämne. Du är välkommen!

  4. mr_toffla skriver:

    ”Lite skämt måste väl alla tåla muslimer som andra?”

    Absolut, jag håler med. Vad kul det var när svenska och Danska ambasader stenades samt våra flaggor brändes efter några små karikatyrer. Lite skämt måste väl alla tåla, även muslimer?

  5. Jay skriver:

    ”till vår nation, vars mest populära dryck kommer från araber, och muslimer! Ska vi få bort den drycken också?”

    Åter detta argument om allt bra som invandringen fört med sig…
    Kaffe, liksom en uppsjö andra varor har det handlats med i århundraden, ja vissa varor i årtusenden.
    Mexikansk mat t ex är en stor exportvara i Sverige – vart e alla invandrade mexikaner??

    Nä handel har alltid förekommit mellan länder o så ska det förbli, men i den takt vi nu förstör den svenska kulturen kan köttbullar, älgar, midsommarstänger o dyl snart försvinna till fördel för moskeer, bönetorn o falafel.
    Så bunkra upp, snart e det bara halal som gäller ,-)

  6. Kent skriver:

    Hej på er alla! Jag har följt david icke länge, även andra. Men jag undrar om dem flesta gör det ”bara” för att han talar om fred och ignorans av politiker mm. Är ni även intresserad av allt annat han pratar om också? Ex 3D världen som ett sorts avancerat programerat matrix osv. Peace & Love

Kommentera

