Jimmie och TV8

Uppdatering:
Jimmie kallar inte NRP för ”svårdefinierade”. Han kan inte gå in i diskutera organisationer han inte har stenkoll på, därför säger han lite svepande att det är ”svårt för mig att bedömma vad de där organisationerna är för någonting”. Han poängterar snarare att de utpekade personerna inte står för radikala åsikter.
—–

Det låter illa, och det hade varit riktigt illa om Jimmie faktiskt vetat vilka Nordiska Riksdagspartiet var när Adaktusson ställde frågan (fegt kan man tycka).

Jimmie sa att det var ”svårdefinierat” var Nordiska Riksdagspartiet står politiskt. Detta sa han i samband med att Adaktusson frågade hur det kommer sig att Patrik Ehn kunde ställa upp i kyrkovalet, med tanke på att han har haft ett förflutet i några högerextrema organisationer.

Det är uppenbart att Jimmie drog till med något när han satt i TV. Det är uppenbart att han inte visste vad NRP står för, för det är tveklöst så att de är komplett vansinniga nazister.

SD:s motståndare gottar sig säkert och tar detta som bevis för att SD:s påstådda nazism är sann. Alla som känner Jimmie vet dock att detta var ett ärligt misstag, ett klavertramp, när man sitter i en TV-soffa och ska svara på kopplingar till en gruppering man inte känner till. Jag misstänker att Jimmie tänkte något i stil med att: Patrik accepterades som kandidat, och eftersom han gjorde det kan vad det än nu han var inblandad i tidigare inte varit så farligt, så då säger jag att de är ”svårdefinierade”.

Jag antar att Jimmie kommer förklara detta själv inom kort.

PS:
Jag har träffat Patrik några gånger och har aldrig märkt/sett/hört en tillstymmelse till fascistiska eller nazistiska åsikter. Förvisso är hans inblanding i NRP en nyhet för mig, men icke desto mindre har jag i de samtal jag haft med honom sett eller hört något sådant.

DN SDS

7 thoughts on “Jimmie och TV8

  1. Patrik Ehn skriver:

    Från SD Göteborgs hemsida:

    Programmet Adaktusson rapporterade på tisdagskvällen att kyrkovalskandidaten Patrik Ehn tidigare varit med i Nordiska Rikspartiet.

    – Det stämmer, jag gick med i NRP som tonåring 1985 och var med i några år. Sedan dess har jag under många år representerat Centerpartiet både på lokal nivå och i internationella sammanhang, förklarar Ehn.

    Efter avslutade universitetsstudier i Uppsala fick Ehn anställning som CUF-ombudsman i Bohuslän i mitten av 90-talet. Därefter satt han i styrelsen för Centerpartiet i Göteborg och Västra Götaland. 1999 började han arbeta som lärare i Skövde och efter ett par år valdes han till ordförande för Centerpartiets lokalavdelning.

    – Skulle jag beskriva mig själv i imperfekt är det som före detta centerpartist. Så sent som igår gladde jag mig åt att min gamla norska centervän Per Olaf Lundteigen från Buskerud återvaldes till Stortinget, avrundar Ehn.

  2. J.N skriver:

    Är man partiledare i ett parti som ofta anklagas för nazistkopplingar och inte känner till NRP:s tidigare politik så är det nästan ett större problem än själva sakfrågan, i synnerhet för din del som är en så stor pro-Israel.

    I din text ovan är det dessutom mycket mer ”antaganden” än vad som är lämpligt. Jag trodde både du och Jimmie var säkrare på ert parti och er historiska kännedom…

    Byt ut samma historia mot Mona Sahlin och en tidigare extrem muslim och du hade skrivit ett helt annat inlägg.

  3. Amelie skriver:

    Hej

    Till att börja med så finner jag det ytterst intressant att du, med tillhörighet i ett parti som ofta påstår att de får sina politiska åsikter inskränkta av media, själv producerar en blogg där du väljer att kontrollera vilka yttrande som ska få visas i som kommentarer. Är inte detta en form av begränsning i yttranderätten? Kan det vara så att du inte alls är för yttrandefrihet så länge den inte gynnar åsikter som du själv sympatiserar med? Bara för att du vinklar påståenden som du vill, så gör det dem inte till sanna utan enbart till demagogiska argument värda att ses som ett dåligt skämt från Göteborg.

    Vidare så är det underhållande att läsa texter av en person som försvarar det svenska, med allt vad det innebär, inte kan producera en mening på svenska som har tillräckligt tydlig syftning. För jag kan verkligen inte förstå vad det är du anser är fegt i den första meningen av detta inlägg?

  4. robban skriver:

    märkligt det där om någon varit med i nrp som tonåring så är man brännmärkt för livet. som i fallet ovan så hade inte centern några problem med honom medans därimot vänstern kan ha en politiker som är misstänkt för terroist sittandes i skåne för hon levde rövare på 70-talet. innom vänstern är det meriterande att vurma för palestinier och agera imot israel medans nrp som i princip gjorde likadant är ajabaja.

  5. Nicklas Eriksson skriver:

    robban: det har ju inte med saken att göra. Det vettigaste hade ju varit att förlåta gamla klavertramp som gjordes som ung, men den linjen driver ju inte SD. Officiellt i alla fall.

  6. Erik skriver:

    Frågan borde väl gå till Maud Olofsson.
    Man undrar ju hur Centern kunde ha en fd nazist
    som medlem under så lång tid.

    Alla fattar ju att det närmar sig val och dreven har smygstartat.

  7. JohannaV skriver:

    Jag är sverigedemokrat och jag håller med J.N. ovan.

    Det här är en skandal, mer eller mindre. En statsvetare som Jimmie och inte känna till NRP!
    Finns inget försvar för detta. Nazism måste bestämt bekämpas och dess partier tveklöst tas avstånd ifrån. Gång på gång.

    Känns inte roligt att vara sd:are just nu med sådana företrädare…

Kommentera

