Trulsson saknar insikt i islam

(Svar på Ann Louise Trulssons artikel på Newsmill)

Trulsson gör som de flesta gör när man diskuterar islam – struntar helt i det man sagt och går på med andra argument. Inget av det jag påpekade, faktabaserat som det var, bekymrar sig Trulsson att kommentera. Jag tänkte inte göra samma sak.

Först, jag tycker Ann Louise Trulsson gör en träffsäker inledning i sitt svar. Hon skriver såhär:

Som troende kristen och vigd präst i Svenska kyrkan är Bibeln det fundament min tro vilar på, men framförallt Jesu ord: ”Älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner.”

Låt mig sätta det i relation till muslimernas främsta förebild, ”den perfekta människan”, det moraliska föredömet – profeten Muhammed (Ibn Ishaq s.387):
”Om Gud ger mig vinsten i Quraysh i framtiden, så ska jag lemlästa 30 av deras män”
Ibn Ishaq s. 369:
”Döda varenda jude som du får makt över ”
Sahih Muslim, bok 1, nr 29:
”Jag har blivit beordrad att slåss mot människor om de inte säger: Det finns ingen gud utom Allah”
En till? Bukhari, bok 52, volym 4, nummer 177:
”Timmen är inte slagen förrän du slåss mot judarna, och stenen där en jude gömmer sig bakom kommer att säga ‘O muslim! Det är en jude som gömmer sig bakom mig, döda honom!’ ”

Trulsson säger det jag själv brukar säga när dessa diskussioner seglar upp; hon tror på Jesus som förespråkade fred. De kristnas främsta förebild är alltså en ultra-pacifist i alla avseenden.  Muslimer ser Muhammed som ”uswa hasana” – det främsta moraliska föredömet – och ”al insan al kamil” – den perfekta människan. Alltså ser de upp till en brutal krigare som t.ex. beordrade massavrättningar av krigsfångar, bedrev slavhandel etc. De ser upp till en ledare som beordrade sina undersåtar att förslava, tvångskonvertera eller döda de icke-muslimer de stötte på – Muhammed dödade människor som syndade enligt honom. Jesus, å andra sidan, lät sig dödas för att sona mänsklighetens synder.

Det finns alltså en grundläggande och mycket viktig skillnad redan här, vilket är av avgörande betydelse för att förstå islam.

Hon fortsätter sedan med att påpeka att SD:s syn på religion inte är överensstämmande med resten av världen, utan det är ett ”västerländskt undantag” och att ”långt ifrån alla västerländska medborgare” anser att den ”privatreligiösa” syn vi har är bra. Det enda jag kan konstatera är att vi i så fall ska vara väldigt glada för att vi är undantaget. För inte förespråkar Trulsson en återgång till att religion ska blanda sig i styrningen av samhället?

Att religionsutövning har förändrats till det bättre är det ingen tvekan om. Men vad har det med islam att göra? Trulsson påpekar att någon annan religion har förändrats och utgår kallt från att islam kommer att göra det också. Det är på sätt och vis ett erkännande från Trulsson att det finns ett verkligt problem med islam. Anser Trulsson att man inte kan kritisera islam idag för att det kanske, eventuellt, möjligen blir bättre om sisådär 600 år? Jag är i alla fall inte redo att vänta den tiden. För det andra tror jag inte det kommer att hända, då förutsättningarna är annorlunda. En av dessa förutsättningar är det jag skrev i början; synen på Muhammed. Nej, muslimerna har inte att utgå från Jesus, utan just Muhammed vilket gör deras religion radikalt annorlunda från den kristna.

Trulsson tar upp korstågen och försöker använda detta som bevis på att hennes egen religion är lika illa. Men jag finner det anmärkningsvärt att hon inte kan se att de våldshandlingar som skedde ”i kristendomens namn” går stick i stäv med grundbudskapet hos Jesus, dvs det finns inget stöd för det i Nya Testamentet vilket gör det argumentet helt meningslös i denna teoretiska diskussion. Men tro mig, om kristna grupper hade velat återinföra det stympningsstraff som Trulsson nämner hade vi agerat mot det på samma sätt som vi nu agerar mot islam.

Sedan vill jag bara kort påpeka att korstågen kom inte till som ur ett vakuum, utan var ett svar på flertalet invasionsförsök av de muslimska arméerna. Men det är en annan diskussion.

Jag ser nu att en Mikael Johansson hunnit posta en artikel som svar på Trulsson, och den innehåller många bra poänger. Jag ska inte repetera dem, utan ber intresserade att även läsa hans inlägg.

Avslutningsvis vill jag be Trulsson att relatera till verkligheten. Se dig omkring. Vad är det som händer i världen? Etnisk rensning på flertalet platser i Afrika när islamiseringen fortgår; massmorden i Darfur utförs av arabisk/muslimsk milis. Vi hade talibanerna i Afghanistan, där de fortfarande verkar; attackerar skolor och dödar flickor på väg till skolan, vi har samma typer i Pakistan och Indien, etnisk rensning i Thailands södra delar för att inte tala om vad som hänt med kristna och judar i hela den arabiska världen, ett brutalt förtryck av kristna i det ”moderata” Egypten. Listan kan göras lång. På hemmaplan ser vi samma tendenser. Lagliga och fredliga demonstrationer i Malmö attackeras av araber och muslimer med allehanda tillhyggen, ”no go”-områden i Malmö och på många andra platser i Sverige, sharialagstiftning är redan på plats i många områden, griskött tas bort från matsedeln (t.ex. i södra Innerstaden i Malmö), man tar fram en så kallad ”burkini” med skattebetalarnas pengar för att anpassa skolundervisning till islam och man segregerar badhusen av samma anledning.

I Europa är det långt mycket värre än i Sverige där pöbelväldet i form av muslimska gäng allt mer dikterar vem som får yttra sig och vem som inte får yttra sig (England och London t.ex.), där berättigad kritik av ideologin islam nu leder till åtal (se Nederländerna och Geert Wilders) . I Tyskland fick en student böter för att ha visat en israelisk flagga i samband med en muslimsk demonstration. och i England finns det nu ca 100 sharia-domstolar. Exemplen tar aldrig slut.

Det är inte bara teori vi pratar om här, det är inte bara teologi. Det är en faktiskt verklighet som korrelerar extremt väl med den ideologi som definierats av Koranen och Muhammed. Det är den ideologin vi bekämpar, så att vi även i framtiden kan vara fria.

2 thoughts on “Trulsson saknar insikt i islam

Kommentera

